آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

از مهمترين وظايف مؤمنان در اين عصر، شناخت و معرفت امام عصر ارواحنا فداه مي باشد. از امام باقر عليه السلام روايت است كه فرمود: بنده خدا مؤمن نخواهد بود مگر اين كه خدا و رسول خدا و همه  امامان عليهم السلام را بشناسد و نيز امام زمانش را بشناسد و در تمام امور خود به او مراجعه  كند و تسليم امر وي باشد.

 (اصول كافي ج1 ص180)

در حديث صحيح از حارث المغيره آمده كه گفت: به حضرت ابوعبدالله صادق علیه السلام گفتم: آيا پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم فرموده: من مات و لا يعرف امام زمانه مات ميتتة جاهلية؟ فرمود: آري. عرضه داشتم: اين كدام جاهليت است؟ آيا جاهليت مطلق است يا جاهليت كسي كه امامش را نشناخته؟ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و ضلال.

 (اصول كافي ج2ص377)

آنچه در معرفت امام عصر ارواحنا فداه واجب است را مي توان به دو بخش تقسيم نمود: يكي شناختن شخص امام به نام و نسب و دوم شناخت صفات و خصوصيت و شخصيت ايشان.

و اما آنچه در رابطه با شناخت صفات و خصوصيات و شخصيت آن بزرگوار آمده، مطالبي نيستند كه بتوان در اين متن كوتاه به آن پرداخت و نياز به عمري بي نهايت و دانشي خارج از توان بشر دارد، لذا در اين قسمت فقط به بيان روايتي زيبا كه به معرفي اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام مي پردازد، اكتفا مي كنيم ولي به عاشقان و طالبان حقيقت پيشنهاد مي كنيم به مطالعه كتابهاي اصول كافي، مكيال المكارم و ... كه مورد تاييد اهل بيت عليهم السلام است بپردازند و همچنین کتابهای اسرار آفرینش اهل بیت علیهم السلام که از پرفروشترین کتب مهدویت در کشور بوده است را بخوانند تا انشاءالله بتوانند جرعه اي از معرفت آن بزرگواران را بنوشند.

شيخ صدوق در كتاب كمال الدين از حضرت علي بن موسي الرضا علیه السلام از پدرش موسي بن جعفر علیه السلام ، از پدرش جعفر بن محمد علیه السلام از پدرش محمد بن علي علیه السلام ، از پدرش علي بن الحسين علیه السلام ، از پدرش حسين بن علي علیه السلام ، از پدرش علي بن ابيطالب علیه السلام آورده است كه پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند مخلوقي از من بهتر نيافريده و آفريده اي نيست كه نزد او گرامي تر از من باشد.

 امیرالمومنین علي عليه السلام مي فرمايد: عرض كردم: يا رسول الله! تو بهتري يا جبرئيل؟ فرمود: يا علي! خداوند تبارك و تعالي پيغمبران مرسل را بر فرشتگان مقرب خويش برتري داده و مرا بر همه پيغمبران و مرسلين برتري بخشيده.

 اي علي! بعد از من برتري از آن تو و امامان بعد از توست؛ زيرا كه فرشتگان خدمتگزار ما و دوستان ما هستند.

 اي علي! آنان كه عرش خدا را حمل نموده و يا اطراف آنند، تسبيح به حمد پروردگارشان گويند و براي آنان كه به ولايت ما گرويدند، طلب آمرزش كنند.

 اي علي! اگر ما نبوديم خداوند آدم و حوّا و بهشت و دوزخ و آسمان و زمين را نمي آفريد. چگونه ما از فرشتگان برتر نباشيم و حال آنكه در توحيد و خداشناسي پيشي گرفتیم و در معرفت و تسبيح و تقديس و تهليل پروردگار عزوجل بر آنها سبقت جستيم؛ زيرا كه نخستين چيزي كه خداوند آفريد ارواح ما بود.

 خداوند ما را به توحيد و تمجيد خود گويا ساخت، سپس فرشتگان را آفريد و چون ارواح ما را يك نور مشاهده كردند امور ما را عظيم شمردند، پس ما تسبيح گفتيم تا فرشتگان بدانند كه ما هم مخلوق هستيم و آفريدگار از صفات ما منزه است. از تسبيح ما ملائكه نيز تسبيح گفتند و خدا را از صفات ما منزه دانستند و چون عظمت مقام ما را مشاهده كردند، ما تهليل گفتيم تا ملائك بدانند كه خدایی جز الله نيست. پس هنگامي كه بزرگي محل و مقام ما را ديدند، خداوند را تكبير گفتيم تا بدانند كه خدا بزرگتر از آن است كه درك شود و موقعيت او عظيم است و ما خداياني نيستيم كه واجب باشد در عرض خدا، يا در مرتبه پايين تري عبادت شويم. پس هنگامي كه قدرت و قوه  ما را ديدند، گفتيم: «لا حول ولا قوه الّا بالله العلي العظيم» تا بدانند كه هيچ نيرو و قدرتي نيست جز از ناحيه خداوند، و چون نعمتي را كه خداوند به ما داده و طاعت ما را واجب فرموده مشاهده كردند، الحمدلله 

گفتيم تا بدانند كه حقوق خداوند متعال بر ما از جهت نعمت هايي است كه به ما ارزاني داشته. پس فرشتگان نيز الحمدلله گفتند. بنابر اين فرشتگان به وسيله ما به معرفت و تسبيح و تهليل و تمجيد خداوند متعال راهنمايي شدند.

 سپس وقتي خداوند متعال آدم را آفريد، ما را در پشت او سپرد و به فرشتگان دستور فرمود تا به خاطر تعظيم و احترام ما كه در پشت آدم بوديم براي او سجده كنند، در واقع سجده  آنها بندگي خداوند و احترام و اطاعت آدم بود كه ما در پشتش بوديم، و چگونه از ملائكه افضل نباشيم و حال آنكه همه آنها براي آدم سجده كردند. هنگامي كه مرا به آسمانها بردند، جبرئيل بخشهای اذان را دو به دو ادا كرد و دو به دو اقامه گفت. سپس گفت: اي محمد! جلو بايست (براي نماز) گفتم: اي جبرئيل بر تو پيشي بگيرم؟ گفت: آري؛ زيرا كه خداي تبارك و تعالي پيغمبرانش را بر همه فرشتگان برتري داده و تو را به خصوص برتري بخشيده است. من جلو ايستادم و براي آنان اقامه نماز كردم و به اين كار فخر فروشي ندارم و چون به حجاب هاي نور رسيديم، جبرئيل به من گفت: پيش برو اما خودش همان جا ماند.

گفتم اي جبرئيل! در چنين جايي از من جدا مي شوي؟ گفت: خداوند به من دستور داده از اينجا فراتر نروم كه اگر از آن بگذرم پرهايم بسوزد؛ زيرا كه از حدود پروردگارم تجاوز كرده ام. پس خداوند مرا به طور ناگفتني در نور فرو برد و تا آنجا كه خدا خواسته بود در ملكوتش منتهي شدم. آن گاه ندا رسيد: يا محمد! گفتم: لبيك ربي و سعديك تبارك و تعاليت. باز ندا شدم: يا محمد! تو بنده من هستي و من پروردگار توام، مرا عبادت كن و بر من توكل نماي؛ زيرا كه تو نور من در بندگانم و رسول من در مخلوقاتم و حجت من در آفريدگانم مي باشي. بهشتم را براي كسي كه از تو پيروي كند آفريدم و دوزخم را براي آن كسي كه نا فرماني ات نمايد قرار دادم؛ كرامت خود را براي اوصياي تو واجب نمودم و ثوابم را براي پيروان تو لازم ساختم.

گفتم: پروردگارا اوصياي من كيانند؟ پس ندا شدم كه اي محمد! اوصياي تو همان ها هستند كه بر ساق عرش نامشان نوشته شده است. اول آنان علي بن ابيطالب و آخر ايشان مهدي امت من است.

گفتم: پروردگارا! آنان اوصياي پس از منند؟ ندا رسيد: اي محمد! آنان بعد از تو اولياء و احبّا و اصفيا و حجت من هستند و اوصيا و خلفاي تو و بهترين خلق بعد از تو مي باشند. قسم به عزت و جلالم كه دينم را به وسيله ايشان ظاهر مي كنم و كلمه ام را به وجود انان بلند مي نمايم و زمين را به آخرين ايشان از دشمنانم پاك مي كنم و مشارق و مغارب زمين را ملك او و بادها را در تصرف و تسخير او قرار مي دهم، وگردنهاي سخت را براي او رام مي گردانم و او را بر وسائل پيروزي مسلط مي گردانم و با لشكريانم كمكش مي كنم و با فرشتگانم مددش مي رسانم تا دعوت مرا بلند و خلق را بر توحيد من جمع سازد سپس ملك او را استمرار دهم و حكومتش را به دست تواناي خود دست به دست تا روز قيامت ادامه دهم.

 (مكيال المكارم ج1 ص74)

نكته اي كه ذكر آن لازم به نظر مي رسد اين است كه تمام مقامات و صفاتي كه در روايت فوق براي حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله ذكر شد، براي تمام امامان عليهم السلام نيز صادق مي باشد؛ زیرا آنها همه از یک نور واحد هستند.   (کلهم نور واحد)      (احتجاج ج2 ص 25)

انشاءالله در مباحث بعدي به بيان موارد ديگري از معرفت امام عصر ارواحنا فداه خواهيم پرداخت به اميد اين كه خداوند تبارك و تعالي نور معرفت امام زمان ارواحنا فداه را در وجود ما قرار دهد و با نور آن بزرگوار ما را به راه راست هدايت نمايد.

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید