آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

نگاه اسلام به زنان از منظر بانوی مسلمان کانادایی

کسانی که با استناد به دین به توجیه خشونت، تبعیض و نابرابری علیه زنان مبادرت می‌کنند، در واقع به عرف و معیارهای قومی ـ فرهنگی متوسل شده‌اند.

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،  خانم «علا مورابیت»، پزشک کانادایی و لیبیایی‌تبار، فعال اجتماعی و مدافع حقوق زنان مسلمان، در مقاله‌ای که به تازگی در روزنامه «هافینگتون پست» درج شده به اظهارنظر درباره وضعیت زنان در لیبی و مبارزه برای مطالبه حقوق شرعی آنان پس از سرنگونی دیکتاتوری معمر قذافی پرداخته است.  


 

«علا مورابیت» 15 ساله بود که به همراه خانواده خود از کانادا به لیبی مهاجرت کرد. این مهاجرت برای او یک شوک فرهنگی بود. در کانادا والدینش بین او و برادرانش یکسان رفتار می‌کردند، اما در لیبی وضعیت این گونه نبود چرا که جامعه و فرهنگ این کشور ممنوعیت‌های بسیاری را برای زنان و دختران اعمال می‌کرد.
در پی این نابرابری علا تصمیم به مطالعه قرآن کریم و تاریخ اسلام گرفت، اما پس از تحقیق و جستجو دریافت که در اسلام و قرآن چندین مثال‌ از زنان برجسته و توانمند آورده شده که به رهبری و نوآوری دست زده و از این روی مورد ستایش و تمجید واقع شده‌اند.


به گفته وی کسانی که با استناد به دین به توجیه تبعیض و نابرابری علیه زنان مبادرت کرده‌اند، در واقع به عرف و نرم قومی ـ فرهنگی متوسل شده‌اند و نه مصادیق دینی و الهی مندرج در قرآن کریم. در اغلب موارد پیشینه این گونه سنت‌های قومی - فرهنگی نیز به پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد.
هنگامی که در سال 2011  در لیبی انقلابی رخ داد، زنانی مانند «مورابیت» در خط نخست تظاهرات بودند. اما در پی وقوع جنگ داخلی و پس از آن که دولت جدید بر سر کار آمد، او و دیگر زنان خواهان برابری دریافتند که نمی‌توانند نقش‌های اجتماعی در جامعه ایفا کنند و راه برای شکوفایی آن‌ها مسدود است.


وی برداشت‌های نادرست از دین را در عقب نگه داشتن زنان از مسیر رشد و پیشرفت در جامعه موثر می‌داند، اما با این وجود معتقد است که تنها راه احقاق حقوق انسانی و شرعی زنان در لیبی پس از دوران دیکتاتوری، حضور زنان در اجتماع و سیاست به منظورمشارکت در پایان دادن به مناقشات و تثبیت فرآیند صلح و امنیت از طریق اجرای تعالیم اسلام و احکام شریعت است.


مورابیت می‌گوید: عدم برابری جنسیتی و نادیده گرفته شدن حقوق مشروع زنان در لیبی من را بر آن وا داشت تا سازمانی با عنوان «صدای زنان لیبی» تأسیس کنم، سازمانی که با الهام از آیات قرآن و احادیث و به چالش کشیدن نابرابری‌های اجتماعی و فرهنگی اعمال‌شده علیه زنان، تلاش می‌کند زمینه را برای حضور و مشارکت سالم زنان در امور جامعه فراهم کند.

منبع : جام نیوز

تگ ها:

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید