آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

مگر ابا عبدالله الحسین (ع) فقط مال شیعیان است؟

شاید خیلی ها ندانند که نام حسین (علیه السلام) از اسامی بسیار رایج در بین اهل تسنن عراق بویژه اهالی یک دست سنی نشین الانبار است و شاید شگفت زده شوید وقتی بدانید که سوگند به نام عباس(علیه السلام) در بین مردمان الانبار و صلاح الدین، چه قداست و جایگاهی دارد!

​به گزارش «شیعه نیوز»، این سخنان ‘ابوسامر’ سخنگوی عشیره عربی ‘الزیریج’ است که با خبرنگار ایرنا در خصوص جایگاه امام حسین (علیه السلام) در بین اهل تسنن گفت وگو می کرد و به ما یادآوری کرد که اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) بویژه پنج تن آل عبا، شان و احترام ویژه ای در بین اهل تسنن عراق دارند تاجایی که هنگامی که پخت غذای نذری برای امام حسین (علیه السلام) در زمان رژیم بعثی صدام ممنوع بود، برخی خانواده های سنی به همین مناسبت پخت و پز کرده و بین مردم توزیع می کردند.

وی با تاکید بر اینکه اهل تسنن عراق بیش از کشورهای دیگر عربی به اهل بیت (علیه السلام) علاقه و عشق می ورزند، گفت: اختلاط اهل سنت با شیعیان، روابط خویشاوندی بین شیعیان و اهل سنت، وجود عشایر مشترک از شیعه و اهل تسنن، مشارکت آنها در آیین های ویژه عزاداری حسینی از جمله ایجاد هیات های عزاداری تا پخت و پز نذری و بالاخره زیارت مستمر عتبات عالیات در کاظمین، کربلا و نجف باعث شده که محبت اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) و بویژه امام حسین (علیه السلام) و ابوالفضل عباس (علیه السلام) در وجدان آنها ریشه بدواند.

ناظران عراق، خشونت های فرقه ای سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ و استمرار این خشونت ها تا به امروز و ایجاد نوعی بی اعتمادی بین شیعیان و اهل سنت در عراق را امری موقتی می خوانند و ابو سامر در توضیح آن می گوید، اگر اوضاع در عراق به شرایط طبیعی خود بازگردد و تاثیرات فکر تندرو وهابی از عراق کنده شود، اهل سنت همانند گذشته و بیشتر از قبل، در برپایی هرچه باشکوه تر آیین های محرم مشارکت خواهند کرد.

سلام’ یکی از جوانان اهل سنت است که با دختر دایی اش که از شیعیان است ازدواج کرده و اکنون در منطقه ‘حبیبیه’ در شمال شرقی بغداد، سلاح به دست گرفته و از هیات عزاداری اباعبدالله حسین (علیه السلام) در برابر حملات احتمالی تروریست های تکفیری پاسداری می کند.

وی شغل اصلی خود را معلمی یکی از مدارس بغداد ذکر کرد و گفت که اکنون به عنوان حامی عزاداران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ادای وظیفه می کند، زیرا کسانی که در داخل هیات عزاداری هستند برای مردی آمده اند که از خاندان رسول الله است و برای انسانیت قیام کرد.
تعدادی از بستگان نزدیک سلام هم در این هیات هستند و او می گوید، داعش و گروه های تروریستی، برای اهداف ضد انسانی خود مرزی نمی شناسند و برای آنها سنی و شیعه فرقی ندارد.

مرد ریش سفیدی با زبان عربی ‘سلام علیکم!’ می گوید و از کنار ما رد می شود که سلام به او اشاره کرد و گفت: ‘او ، پدرم است که برای شرکت در مراسم ، عازم حسینیه ‘عبدالله الرضیع’ – محل برپایی عزاداری حسینی است.’

بسیاری از علمای اهل سنت عراق از گذشته تاکنون همواره در مولفات و تولیدات ادبی خود، محبت و عشق ورزی خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) بویژه حضرت سید الشهدا(علیه السلام) و ابوالفضل عباس (علیه السلام) نشان داده اند اما نمود این گرایش معنوی در بین سیاسیون سنی که همواره در برابر سیاسیون شیعه شاخ و شانه می کشند، جالب توجه است.
محمود المشهدانی’ رییس سابق پارلمان ملی عراق و از رهبران سرشناس سیاسی اهل سنت علاوه بر حرفه سیاست، طبع شعری لطیفی نیز دارد که اشعار متعددی در مدح و ثنای اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) سروده است.

یکی از قصیده های دلنواز این فرد سیاسی و شاعر عراقی با عنوان ‘زنان بعد از حسین (علیه السلام)، عقیم شدند’ دارای ۱۸ بیت است که با این مطلع آغاز می شود:
عقم القریض علی الحسین مراثیا
)شعر در سرودن مرثیه ای برای حسین (علیه السلام) عقیم است)
و عقمن من بعد الحسین نساءُ
)و زنان بعد از شهادت حسین عقیم شدند و چون او را هرگز نزاییدند)
هو سید الشهداء فیض دمائه
)او سید الشهداء است که خون به زمین ریخته اش)
فیه المعالی للفداء لواءُ
)پرچمی برای مفاهیم بلند ایثار و جانباختگی است)
سلیم الجبوری’ رییس فعلی پارلمان ملی عراق نیز که از رهبران سیاسی اهل سنت عراق به شمار می رود، اخیرا در سخنانی درباره قیام عاشورا، از امام حسین (علیه السلام) به عنوان رهبر تغییر و پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم در طول تاریخ یاد کرده است.

وی در آیین ویژه ای به مناسبت گرامیداشت شهدای پارلمان ملی عراق که در بغداد برگزار شد، با اشاره به ضرورت تاسی به امام حسین (علیه السلام) و حادثه عاشورا برای بکارگیری خون شهدای عراق، در جهت پیشرفت و بالندگی کشورش گفت: ‘باید همانند اباعبدالحسین (علیه السلام) باشیم زیرا او رهبر تغییر و پرچمدار انقلابی علیه ظلم و ستم و طغیان است.’

اما در خیابان ‘کراده’ مهمترین خیابان تجاری و مسکونی در مرکز بغداد؛ جایی که می توان آن را به خیابان ‘ولی عصر'(عج) تهران تشبیه کرد، یکی از هیات های مذهبی سرگرم توزیع چای و آب است و مردی ۵۵ ساله با صورتی بشاش در کسوت رئیس هیات ظاهر می شود و مردم را به نوشیدن چای حسین (علیه السلام) فرامی خواند.

نامش ‘علی یوسف’ است. فکر کردیم که او هم یک شیعه است، اما اطرافیان گفتند که از اهل تسنن است؛ علی در برابر حیرت ما ، با سوالی که آن هم حاکی از تعجب بود، گفت: ‘مگر امام حسین (علیه السلام) فقط مال شیعیان است!؟

بعد با لبخند و تعارف چای، به ما یادآور شد که ‘امام حسین(علیه السلام) سمبل ایثار و نفی منیت است و برهمین اساس ایشان خاص شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه بشریت است.’

وی ادامه داد: چهار سال است که این هیات عزاداری در خیابان کراده برپا شده و در روزهای آینده پخت غذای نذری را برای توزیع بین مردم به ثواب اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شروع می کنیم.
کراده همان خیابانی است که شاهد هولناک ترین انفجارهای خودروهای بمب گذاری شده و عوامل انتحاری بوده که هنوز آثار این انفجارها در گوشه و کنار وجود دارد و هنوز تصاویر شهدا را می توان بر در و دیوارهای آن مشاهده کرد.

یک هیات دیگر در خیابان کراده که به عکس یک جوان مزین شده و هیاتی هم به نام او نامگذاری شده، جلب توجه می کند.

پیرمردی ۶۰ ساله با شمایلی سفید رنگ می گوید: این هیات را دوستان پسرم برپا کرده اند، پسرم حدود سه ماه قبل در قالب نیروهای الحشد الشعبی (تشکیلات داوطلب مردمی) در استان صلاح الدین در جنگ با تروریست های داعش شهید شد.

بازهم تعجب کردیم؛ ‘ابومصطفی’هم از اهل تسنن عراق است و در میان گپ کوتاهی گفت، افتخار می کند که پسرش را در راه امام حسین (علیه السلام) و دفاع از آب و خاک این کشور تقدیم کرده است و در این راه از هیچ کس چشم داشتی ندارد.

مصطفی در قالب نیروهای سازمان ‘بدر’ به رهبری ‘هادی العامری’ به تشکیلات داوطلب مردمی پیوسته بود و اکنون دوستانش اعم از سنی و شیعه، این هیات عزاداری را به نام او راه انداخته اند و شب های محرم دور هم جمع می شوند و برای حسین و شهدای کربلا سینه می زنند و جای خالی مصطفی را هم پر می کنند.

جمع زیادی از اهل تسنن عراق هرساله در آیین اربعین حسینی پا به پای شیعیان، به سمت حرم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و ابوالفضل عباس (علیه السلام) پای پیاده راه می افتند و برخی از آنها برای پذیرایی از زائران امام حسین، هیات مذهبی برپا می کنند و یا در این هیات ها مشغول خدمت به زایران حسینی می شوند.

محرم و بویژه اربعین حسینی یکی از زیباترین صحنه های تجلی جهان شمول بودن قضیه امام حسین (علیه السلام) است، زیرا زایران از کشورهای مختلف اسلامی و عربی و خارجی به سمت کربلای معلی به راه می افتند و علاوه بر شیعیان و اهل سنت، حتی از ادیان و مذاهب دیگر مانند مسیحیان و پیروان سایر ادیان را نیز می توان در این راه دید.

منبع : شيعه نیوز

تگ ها:

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید