آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

پيشگويي امیرالمومنین علیه السلام درباره مسجد مقدس جمكران

امير المؤمنين علیه السلام روايت كرده كه خطاب به حذيفه فرمود:« اي پسر يماني! هنگام ظهور ، قائم آل محمد از شهري كه آن را قم گويند خروج مي‌نمايد و

در كتاب خلاصة البلدان (كه در سال 1179 هـ نوشته شده) از كتاب مونس الحزين- از تصنيفات شيخ صدوق با سند صحيح و معتبر، از امير المؤمنين علیه السلام روايت كرده كه خطاب به حذيفه فرمود:« اي پسر يماني! هنگام ظهور ، قائم آل محمد از شهري كه آن را قم گويند خروج مي‌نمايد و مردم را به حق دعوت مي‌كند، همه خلايق از شرق و غرب، به آن شهر روي آورند و اسلام، تازه شود...

اي پسر يماني! اين زمين مقدس است، از همه لوثها پاك است...

عمارت آن! هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد. پرچم او را بر اين كوه سفيد بزنند، در نزديكي دهي كهن، كه در جنب مسجد است، و قصري كهن- كه قصر مجوس است- و به آن « جمكران» گويند. از زير يك مناره آن مسجد بيرون آيد، نزديك آن جا كه آتشخانه آتش پرستان بوده...»

از اين حديث شريف، استفاده مي‌شود همانطور كه مسجد سهله در دوران ظهور حضرت بقية الله، ارواحنا فداه، پايگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمكران نيز در عصر ظهور، جايگاه خاصّي دارد و پايگاه ديگري براي آن حضرت است.

روزي كه امير المؤمنين علیه السلام به حذيفه از مسجد جمكران خبر ميداد، در سرزمين حجاز و عراق، كمتر كسي نام قم را شنيده بود،

 لذا مي‌بينيم كه در احاديث فراواني، به هنگام بحث از قم، به « در نزديكي ري» تعبير شده تا به اين وسيله موقعيت جغرافيايي شهر قم، براي اصحاب ائمه روشن گردد. از اين رو احتمال نمي‌رود كه احدي از مردم حجاز، نام جمكران را به عنوان يك روستاي قم شنيده باشد.

نكاتي كه در مورد قصر مجوس و آتشخانه آتش پرستان آمده، مطلبي نبود كه در حجاز و عراق‌، كسي از آن آگاه باشد.

به هنگام صدور اين حديث از مولاي متقيان علیه السلام، كسي نمي‌توانست پيش بيني كند كه كنار ده جمكران، در آينده مسجدي ساخته خواهد شد و با حضرت بقية الله عجل الله تعالی فرجه الشریف كه آن روز متولد نشده بود، ارتباط خواهد داشت. هنگاميكه شيخ صدوق اين حديث را در كتاب مونس الحزين درج مي‌كرد، اين مسجد مناره نداشت. هنگاميكه صاحب خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، اين حديث را از مونس الحزين نقل مي‌كرد باز هم مسجد مقدس جمكران، مناره‌اي نداشت؛ زيرا براي نخستين بار، در سال 1318 هجري، يك مناره در زاويه جنوب شرقي مسجد ساخته شد.

هنگامي كه مرحوم كاتوزيان، اين حديث را در كتاب انوار المشعشعين مي‌نوشت، مسجد جمكران، فقط يك مناره داشت و تا چند سال پيش نيز به همين منوال بود، ولي در حديث آمده است كه « از زير يك مناره‌ آن، مسجد بيرون آيد»

اين تعبير، صريح است در اين كه به هنگام ظهور حضرت بقية الله ارواحنافداه، مسجد جمكران بيش از يك مناره خواهد داشت.

دستخط علم الهدي از علماي بزرگ صفوي و فرزند فيض كاشاني ( داماد ملاصدرا)

ويژگي سند در اين است كه در سال 1080 پسر مرحوم فيض به همراه پدرش زيارت حضرت معصومه سلام الله علیه در قم آمده و سپس به مسجد مقدس جمكران  براي زيارت رفته است. جالب‌تر آنكه وي از پدرش نقل مي‌كند كه شيخ بهايي و محمد تقي مجلسي (مجلسي اول) هم به زيارت مسجد مقدس جمكران مي‌آمده‌اند.

منبع : -

تگ ها:

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید