آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

حدیث ثقلین و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

یکی از احادیث متواتر و مورد قبول شیعه و سنی حدیث شریف ثقلین است که با عبارتهای مختلف و در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت نقل شده که در اینجا به یکی از آن ها اشاره می نمائیم.

امام حسن علیه السلام فرمود: «خطب رسول الله, انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ....»

(کفایه الأثر فی النص علی الائمه الاثنی عشر ص 163)

امام حسن علیه السلام فرمودند: «روزی پیامبر اکرم, خطبه ای خواندند و پس از حمد و ثنای الهی فرمودند: ای گروه مردم! من به سوی خدا خوانده شده ام تا دعوت حق را اجابت کنم. من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم: کتاب خدا و اهل بیتم، هر آینه اگر به این دو چنگ بزنید(اطاعت کامل داشته باشید) گمراه نشوید، از ایشان تعلیم کنید و (علوم را) فراگیرید و به ایشان تعلیم نکنید؛ زیرا آنها از شما داناتر هستند. زمین از ایشان خالی نماند، اگر خالی بماند زمین اهلش را فرو برد. سپس فرمودند: بار خدایا! می دانم تو زمین را از حجتی بر خلـق خالی نمی گذاری؛خواه آشکار باشد و فرمانش برند یا بیمناک و پنهان تا حجتهایت باطل نشود و منقطع نگردد....... 

از این حدیث مفاد زیادی همچون عصمت اهل بیت، لزوم تمسک به قرآن و اهل بیت توأم با هم، اعلم بودن اهل بیت بر دیگران و .... برداشت می شود ولی یکی از مفاد مهم حدیث ثقلین، اثبات وجود امام زمانأ می باشد که  بطور بسیار مختصر به آن اشاره می نمائیم:

1- جمله «انی تارک فیکم الثقلین» و یا در بعضی روایات «انی تارک فیکم خلیفتین» جانشینی

بی قید و شرط امام را بیان می فرماید. ضمناً بر این مطلب تاکید دارد که در هیچ عصری دنیا بدون امام نخواهد بود.بنابراین در حال حاضرباید در کنار قرآن ثقل و جانشینی باشد تا مردم از آن پیروی نمایند.

2- جمله «لن تضلوا» هرگز گمراه نشوید  «لن» نفی ابد است؛ یعنی با تمسک به دو ثقل، هیچگاه گمراه نمی شوید. پس اگر در حال حاضر حجت الهی وجود نداشته باشد چگونه می توان به دو ثقل تمسک پیدا کرد. بنابراین باید حجت الهی وجود داشته باشد.

3- جمله «لن یفترقا، از هم جدا نمی شوند»

در این جمله هم با «لن» که نفی ابد می کند بیان می دارد که قرآن و اهلبیت هیچگاه از یکدیگر جدا نمی شوند.

بنابراین اگر حجت الهی نباشد و قرآن باشد، بین قرآن و اهل بیت جدایی افتاده است.

4- در بعضی عبارات حدیث ثقلین، عبارت «لن ینقضا» آمده (البته در این حدیث نیامده) که آن هم وجود دائمی قـرآن و عترت را بیان

 می نماید.

اگر در حدیث امــام مجتبـی علیه السلام دقت کنیم می بینیم در ادامه می فرماید:بار خدایا!می دانم زمین را از حجت خالی نمی گذاری. خواه آشکار باشد و فرمانش برند و خواه غایب.... » که در اینجا صراحتاً به امام غائب یعنی حضرت ولی عصرأ اشاره فرموده که برای از بین نرفتن حجت روی زمین غیبت کرده است. در ادامه حدیث آمده است که وقتی امام حسن مجتبی علیه السلام از منبر پایین می آیند راوی از حجت الهی سؤال می کند و امام حجت های الهی را یکی یکی بر می شمارد تا به حضرت ولی عصرأ می رسد و می فرماید: اگر از دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا قائم بیرون آید و جهان را پر از عدل و داد کند چنانچه از ظلم و ستم پر شده باشد.

اگر دلهایمان تاریک و ظلمانی نمی گردید   امامت هم عیان می گشت و پنهانی نمی گردید

به قدر تشنگی گر تشنه امر فرج بودیم       خدا داند فرج اینگونه طولانی نمی گردید

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

آرشیو مطالب معرفت نسبت به امام معصوم

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید