آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

حدیثی زیبا از امام رضا علیه السلام

امام رضا (ع) در حديثی درباره امامان از خاندان عترت و فرزندانش فرموده:

يا بلكه حسد مي برند به مردم بر آنچه از فضل خود به آنها داده است.... (56 سوره نساء)

((راستيكه چون خدا بنده اي را براي تصدي كار بنده هايش برگزيند سينه او را براي اين كار وسعت مي دهد و سرچشمه هاي حكمت را در دلش بسپارد و زبانش را گويا سازد و در جواب در نماند و جز درست نگويد. موفق و مسدد و مؤيد باشد و از خطا و لغزش در امان است، خدايش به آن اختصاص داده تا حجت بر خلقتش باشد و گواه بر بنده هايش، آيا آنان مي توانند به مثل اين تا توانند امام را انتخاب كنند و منتخب آنها داراي اين صفات باشد.))

در اين قسمت سخن گرانقدر امام رضا عليه السلام پيرامون امام شناسي كه در كتاب تحف العقول بيان شده بود به پايان مي رسد. در ادامه حضرت به آيه 54 سوره نساء كه در شان حضرات اهل بيت عليهم السلام آمده اشاره مي فرمايند كه خداوند در اين آيه درباره اهل بيت عصمت و طهارت چنين مي فرمايند:

آيا به مردم نسبت به آنچه خداوند از كرم و فضل خويش عطا كرده حسد مي برند؟ ( تا آخر آيه55)

در تفسير الميزان ذيل اين آيه آمده است كه،امام باقر علیه السلام فرمودند: مراد از ناس، محمد و آل محمد است و مراد از حسودان كساني هستند كه بر رسول حسد كردند و بر آل محمد بر امامت حسد بردند.  مراد از كتاب نیز قرآن است و مراد از حكمت نبوت و ملك عظيم، امامت است.

بعد از اين آيه حضرت خصوصيات امام را بدينگونه بيان مي فرمايد:

كسي را كه خداوند تصدي كار را به او دهد:

  1. سينه او را براي آن كار وسعت دهد. به اين مضمون هركس كه عهده دار كاري باشد سينه اش به اندازه همان كار وسعت داده شده است. اگر حضرت موسي مقام نبوت و رسالت امت خود را بر عهده داشت و براي راهنمايي فرعون به طرف او مي رفت از خداوند خواست كه:

 رب اشرح لي صدري (طه 25) خدايا شرح صدر به من عنايت كن و براي اين كار سينه مرا وسعت ده. حال كه امام به مراتب بالاتر از پيامبران مي باشند بايد شرح صدر امام خيلي فراتر از شرح صدر پيامبران باشد (به جز حضرت رسول اكرم ).

2- چشمه هاي حكمت را در دلش بسپارد.

خداوند در قرآن حكمت دادن به لقمان را بيان مي فرمايد

 (ولقد اتينا لقمان الحكمة) (لقمان12) و اين را مي دانيم كه از نظر علم و حكمت، لقمان هرچه دارد از وجود حضرات اهل بيت عليهم السلام دارد و هر پيامبري وصي پيامبري هرچه حكمت دارند قطره اي از درياي وجود مقدس اهل بيت عليهم السلام مي باشد كه در قسمتهاي قبل حديث آن از خود اميرالمؤمنين علیه السلام بيان گرديد.

3- زبانش را گويا سازد و به دنبال آن در جواب نماند و جز درست نگويد.

 حضرت در اينجا گويا بودن زبان را  مطرح فرموده همچنان كه حضرت موسي در هنگام رفتن به نزد فرعون بعد از شرح صدر اين مطلب را از خداوند خواست.

هرگاه كسي حكمت داشته باشد بايد قدرت بيان آن مطالب را به شيوه اي ساده و روان داشته باشد تا همگي آن را درك نمايند.

وقتي علم و حكمت را داشته باشي به طور كامل هيچگاه در جواب به مسائل در نمي ماني. كه تمام اين خصوصيات را براي امام بيان مي فرمايد كه امام داراي حكمت الهي و زباني گويا است و هرچه بگويد درست است.

4- موفق و مسدد و مؤيد باشد.

در ادامه حضرت مي فرمايد امام بايد موفق باشد. يعني هر عملي انجام مي دهد در آن عمل پيروز باشد چنانچه مي بينيم اگر امام حسن علیه السلام صلح مي كند (به امر الهي) با اين صلح چهره كريه معاويه را به همگي نشان مي دهد. اگر امام حسين علیه السلام شهيد مي شود، آثار شهادت او پس از قرنها همه عالم را تكان مي دهد. اگر امام رضا علیه السلام خلافت را قبول مي كند با قبول اين خلافت، حكومت عباسي را متزلزل مي نمايد و هر امامي هر عملي انجام مي دهند در آن موفق هستند ولي موفق بودن تنها شرط نيست بلكه مؤيد بودن نيز شرط است؛ يعني اين كه هر عملي كه انجام دهد اين عمل بايد مورد تاييد حضرت باريتعالي قرار گيرد. كه اين مطلب نيز بر همگان واضح و روشن است و در قرآن نيز در مورد پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده كه «ماينطق عن الهوي ان هو الا وحي يوحي» هر گفتار ايشان چيزي جز وحي و اجازه الهي و تاييد الهي نمي باشد.

5- از خطا و لغزش در امان است.

كسي دچار خطا و لغزش مي گردد كه علم كافي را در مورد مطلبي نداشته باشد، حال اینكه امام علم مطلق است و علم او متصل به علم الهي و متصل به وحي است. اصلا احتمال وجود خطا براي او وجود ندارد چنين كسي با چنين خصوصياتي لياقت امامت بر خلق را خواهد داشت. به همين علت در ادامه حضرت مي فرمايد: خداوند اينها را به ايشان اختصاص داده تا حجت خدا بر خلق و گواه بر بندگان باشد.

و در آخر همانگونه كه خداوند در قرآن مردم (جن و انس) را به مبارزه طلبي دعوت مي كند كه اگر مي توانيد مثل آن را بياوريد. در اينجا نيز امام رضا علیه السلام ، در پايان حديث مردم را به مبارزه طلبي دعوت كرده كه آيا مي توانيد چنين شخصي با چنين صفاتي را انتخاب كنيد يعني اينكه هرگز نخواهيد توانست چنين فردي را بياوريد.

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت                      متحيرم چه نامم شه ملك لافتي را

اين بود حديث امام رضا علیه السلام پيرامون امام شناسي.

 اميدوارم كه در اين  قسمت توانسته باشيم توشه اي براي خود برداشته باشيم.

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید