آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

ارث و وارث

در باب امام شناسي در اين بخش به يك حديث از اصول كافي جلد 1 مي پردازيم:

از امام رضا علیه السلام پيرامون آيه 32 سوره فاطر (ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا... ) پرسيدم، حضرت فرمودند :

« وُلدُ فاطمه عليهاالسلام والسابق باالخيرات : الامام، والمقتصد: العارف بالامام و الظالم لنفسه الذي لايعرف الامام» .

  فرمودند: مقصود اولاد فاطمه اند، سابق بالخيرات امام است و مقتصد امام شناس است و ظالم به نفس آنكه امام را نشناسد.

ارث در آيه مذكور چيست؟

  در تفسير ارث را سه چيز بيان كرده اند: 1-قرآن         2-تورات      3-كتب آسماني

   اگر در آيه قبل دقت كنيم اين ارث به قرآن برميگردد و منظور قرآن كريم ميباشد كه اين علم قرآن به كساني به ارث گذاشته ميشود كه خداوند آنها را انتخاب كرده باشد و بعد آن اشخاص بيان ميگردد و در ضمن ارث به چيزي گويند كه بدون دادوستد و زحمت به دست آيد و قرآن اينگونه در اختيار مردم قرار داده شده است.

  در حديثي علماء را وارث انبياء بيان كرده و ميفرمايد العلماء ورثة الانبياء ... ،علما وارث پيامبرانند؛ چرا كه پيامبران درهم و ديناري از خود به ارث نميگذارند بلكه علوم و احاديث از آنها به يادگار مانده، هر كس بهره اي از آن بگيرد بهره اي فراوان از ميراث پيامبران گرفته است.

 در اين حديث ارث را علم بيان كرده كه اين علم به هركس داده نميشود. علم حقيقي طبق حديث امام صادق، اكتسابي نيست بلكه لدني است و بايد از جانب پروردگار به بشر داده شود. امام صادق علیه السلام ميفرمايند: علم نوري است كه خداوند در قلب هر كس بخواهد قرار ميدهد.

 

ارث به چه كساني ميرسد؟

  در اين آيه آمده كه ارث به كساني داده ميشود كه اختيار شده اند، و اين اختيار شدگان سه گروه اند:

1- ظالم به نفس خود                2- مقتصد            3-سابق به خيرات

اين سه گروه كه از مصطفين و منتخبين هستند هر سه گروه (طبق روايت امام رضا علیه السلام) از اولاد حضرت فاطمه سلام الله علیها ميباشند پس اين علم كه علم قرآن باشد به غیر از شیعه به ارث گذاشته نميشود.

   قرآن يكي است چرا براي غير شيعه ارث نيست؟

بعنوان مثال باران ،باران است اگر در سبزه زار ببارد بوي طراوت آن انسان را به نشاط مي آورد و اگر در زباله بريزد انسان نميتواند بوي تعفن آنرا تحمل كند. قرآن ،قرآن است يا به روح يك شخص پاك كه مانند سبزه زار است ريخته ميشود يا به قلب غير مؤمن كه به مثال زباله است. در قرآن هم آيه اي به همين مصداق آمده است(و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين الا خسارا ) قرآن براي مؤمنين شفا و رحمت و براي ظالمين چيزي جز خسران نميباشد.

 سه گروه منتخب چه كساني هستند:

سه گروهي كه قرآن بيان فرموده است: 1- ظالم به نفس     2- مقتصد           3- سابق به خيرات

   حال مسئله اين است كه اين گروهها شامل چه كساني ميشود، در درجه اول چنانچه بيان شد همگي از اولاد حضرت فاطمه سلام الله علیها ميباشند. در حديث اول  بطور روشن مشخص شده كه سابق به خيرات امام معصوم علیه السلام است، مقتصد كسي است كه امام را ميشناسد و عارف به حق امام است و ظالم به نفس كسي است كه امام را نمي شناسد.

  در حديث ديگري ذيل همين آيه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله ميفرمايد كه سابق به خيرات بيحساب وارد بهشت ميشود، مقتصد محاسبه آساني دارد و ظالم به نفس توقيف ميشود، سپس به بهشت ميروند و همين ها ميباشند كه ميگويند حمد و ستایش خدا را كه غم را از ما بُرد.

  در حديث ديگر امام باقر علیه السلام ميفرمايند: ستمكار ازما كسي است ازما كه خوب و بد كرده و مقتصد كسي است كه در عبادت كوشا باشد و سابق به خيرات علي و حسن و حسين و شهداي آل محمد صلی الله علیه و آله ميباشند.

  همگي اين احاديث داراي يك مفهوم واحد ميباشند و محور همگي ولايت است يا خود اهل بيت و يا شناخت و عدم شناخت آن بزرگواران ميباشد.

 

   چرا ترتيب آن از ظالم شروع شده است؟

در قرآن كريم ترتيب از ظالم شروع شده تا به سابق رسيده است علت چيست؟

چند علت ممكن است وجود داشته باشد :

1- ممكن است ترتيب آن بر اساس مقام باشد كه رتبه پايين تر اول تا به درجه بالاتر برسد.

2- ممكن است بر اساس كثرت باشد آنكه بيشتر است از لحاظ كثرت در ابتدا بيان شده است.

3- طبق حديثي از امام صادق علیه السلام ظالم از اين نظر مقدم داشته تا از رحمت خداوند مأيوس نگردد و سابق را از اين جهت آخر آورده تا به اعمالش مغرور نگردد.

   البته با توجه به اينكه سابق شامل اهل بيت علیهم السلام ميشود مغرور شدن براي آنها مفهومي ندارد چون آنان صفات كامل الهي باشند پس اين بحث به يك مرتبه قبل از آنها كه مقتصد باشند برميگردد.

 

آیا ارث ظالم و سابق يكسان است ؟

   به سه گروه ارث ميرسد آيا اين ارث براي سه گروه يكسان است پس فرق ظالم و سابق چيست؟ مسلما براي سه گروه يكسان نيست امام ، عارف به حق امام و كسي كه عارف به امام نيست نميتواند بصورت يكسان استفاده كند. امام خود قرآن است، قرآن ناطق است و مقتصد تا آن حد كه امام را ميشناسد تا همان حد هم قرآن را به ارث ميبرد و ظالم به نفس نيز در حد خود.  و بطور كلي ارث براي امام به معناي تعليم به بشريت و در حد خودشان و براي مقتصد به معناي فهم و تبليغ آن و براي ظالم عمل و اخذ تعليمات آن ميباشد و براي غير شيعه كه جزء اين سه گروه نيستند طبق آيه قرآن بيان شده هيچ چيزي نداشته و خسران است(و ما يزيد الظالمين الا خسارا).

 

ظالم كيست؟

  در آيه آمده كه براي ظالمين خسران است. پس چرا در حديث آمده كه  به ظالم ارث ميرسد؟ پاسخ این است که آن ظالم كه در آيه اول آمده و در روايت بيان شده جزء اولاد فاطمه سلام الله علیها  كسي است كه در عقيده پاك و درست است و عملي انجام نداده كه از ايمان بيرون رود ولي در عمل خوب و بد را انجام داده ولي ظالمي كه شامل خسران ميشود ظالمي است كه  در عقيده نادرست ميباشد و از اين ارث محروم مي ماند .

 

نتيجه بحث؟

  خداوند دو چيز گرانبها را طبق فرمايش حضرت رسول صلی الله علیه و آله در بين ما قرار داده (قرآن و اهل بيت) كه قرآن و اهل بيت يكي ميباشد و راه رسيدن به قرآن را از طريق عمل به دستورات اهل بيت علیهم السلام معرفي ميكند و كسي ميتواند در غياب امام به آن برسد كه از كساني كه امام شناس هستند كمك بگيرد؛ هر چند خود وارث است، با عمل به اين ارث خود را عارف كرده و با شناخت اهل بيت كم كم به حقايق قرآني دست پيدا كند، ان شاءالله.

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید