آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

شناخت صحيح اهل بيت عليهم السلام

امام باقر عليه السلام در حديثي ميفرمايند: بني الاسلام علي خمس ، علي الصلاة و الزكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشي كما نودي الولاية فاخذ الناس باربع و تركو هذه يعني الولاية (اصول كافي ج 2 ص 18)

اسلام بر پنج پايه بنا شده است ، بر نماز،زكات،روزه،حج و ولايت. به هيچ چيز همانطور كه به ولايت فرياد زده شده است فرياد زده نشده است و مردم آن چهار چيز را گرفتند اما ولايت را رها كردند.

طبق اين حديث اسلام از پنج پايه اساسي تشكيل شده است كه مهمترين آنها ولايت است اما متاسفانه مسلمانان آنگونه كه شايسته مقام امامت بود به اين امر نپرداخته اند و در صدد شناخت صحيح مقام اهل بيت عليهم السلام بر نيامده اند.

بنابراين در اين مبحث سعي ميكنيم با مدد گرفتن از كلام آسماني ائمه اطهار عليهم السلام قدمي هر چند كوچك در سير شناخت اهل بيت عليهم السلام برداريم.

مولاي متقيان، امير بيان و پيشواي انس و جان اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه السلام در خطبه 154 نهج البلاغه ميفرمايند: واعلم ان لكل ظاهر باطنا علي مثاله. بدان كه هر ظاهري باطني متناسب با خود دارد.

طبق اين كلام امام، هر امر ظاهري باطن و حقيقتي نيز دارد بعنوان مثال ظاهر نماز وضو، ركوع، و سجود و قيام است اما باطن نماز حضور قلب ، ياد خدا و غفلت و ماسوي است.

بنابراين شناخت اهل بيت عليهم السلام نيز ظاهر و باطني دارد ظاهر اهل بيت عليهم السلام همان وجود مبارك جسماني ايشان است كه مردم با چشم ظاهر ميديدند اما باطن و حقيقت اهل بيت عليهم السلام را فقط كساني درك ميكنند كه پيرو تعاليم آن بزرگواران باشند و اعمال و اعتقادات خود را مطابق با دستورات اهل بيت عليهم السلام پياده كرده و در شئون مختلف زندگي خود از آن بزرگواران الگو بگيرند.

افرادي مثل سلمان و ابوذر كه با خودسازي و توسل به اهل بيت عليهم السلام وجود خود را از منجلاب دنيا رها ساخته و بسوي مدارج معنوي اوج گرفته اند .

به همين دليل است كه در كتب معتبر ديني مثل بحارالانوار ، الزام الناصب و مشارق انواراليقين حديثي نقل شده كه "سلمان و ابوذر نزد اميرالمؤمنين حضرت علي عليه السلام رفته و عرضه داشتند : اي امير مؤمنان آمده ايم تا از معرفت شما به نورانيت سؤال كنيم و باطن و حقيقت شما را قدري بيشتر بشناسيم. اميرالمؤمنين عليه السلام در  پاسخ ايشان فرمودند: خوش آمديد اي دو دوست ما كه براي دين خود با يكديگر هم عهد و پيمانيد و اهل تقصير و كوتاهي و كوته نظري نيستيد به جان خودم سوگند بر هر مرد و زن مؤمني واجب است  كه مرا به نورانيت بشناسد. سپس فرمودند هر كس در امر ولايت من ظاهري بيشتر از باطن داشته باشد ترازوهاي اعمالش سبك و كم ارزش ميگردد. براستي كه مؤمن ايمانش را به سر حد كمال نميرساند تا آنكه مرا به حقيقت نورانيت بشناسد هنگاميكه مرا به اين معرفت شناخت پس به يقين او مؤمني است كه خداوند قلب اورا براي ايمان آزموده و سينه اش را براي اسلام گشاده ساخته و نسبت به دين خود عارفي روشن ضمير گرديده است. و هركس از شناخت آن كوتاهي نمايد پس او اهل شك و دچار ترديد است ".

اين حديث بسيار طولاني و مفصل است و براي بهره برداري بيشتر از مفاهيم آن در اين مبحث به همين مقدار از متن حديث كفايت كرده و نكات مهم آنرا بررسي مينماييم و انشاءا... ادامه متن حديث را در مطالب بعدي ذكر خواهيم نمود.

اما نكات مهم اين فراز از كلام امام :

  1. برخي از مسلمانان فقط نماز ، روزه و خمس و ساير اعمال عبادي را واجب ميدانند اما اميرالمؤمنين عليه السلام در اينجا شناخت حقيقت امامت را يكي از امور واجب معرفي ميكند يعني همانطور كه بر هر مرد و زن مسلماني واجب است كه در هر شبانه روز 17 ركعت نماز بخواند بر آنها واجب است كه در صدد شناخت صحيح اهل بيت عليهم السلام برآمده و همزمان با اعمال ، اعتقادات خود را نيز اصلاح نمايد.
  2. اميرالمؤمنين عليه السلام در اين حديث از شناخت نوراني خود سخن ميگويند يعني حتي اگر در صدد شناخت اهل بيت عليهم السلام هم برآمديم نبايد به وي‍‍ژگيهاي ظاهري و جسماني اهل بيت عليهم السلام بسنده كنيم بلكه بايد ويژگيهاي نوراني اهل بيت عليهم السلام را نيز بررسي نماييم.
  3. بعضي از مسلمانان با انجام واجبات و برخي مستحبات در تلاش براي سنگين نمودن ترازوي اعمال خود هستند اما نكته بسيار مهم اين است كه فكر و اعتقاد صحيح نسبت به اهل بيت عليهم السلام بيش از هر عمل ديگري ترازوي عمل انسان را پربار ميسازد.
  4. ايمان مدارج و درجات مختلفي دارد بعضي در مدارج پايين ايمان و برخي ديگر در رتبه هاي بالاتري قرار دارند حضرت در اينجا تاكيد ميفرمايند كه بالاترين درجه ايمان براي كسي است كه نسبت به ساحت مقدس حضرات اهل بيت عليهم السلام شناخت بيشتري داشته باشد.
  5. عرفان و معنويت گمشده گذشته، حال و آينده تمام بشريت است و هر گروه و فرقه اي عرفان را به نحوي معرفي كرده و به هم كيشان خود عرضه ميدارند اما حضرت علي عليه السلام در اين حديث عارف روشن ضمير را كسي ميداند كه باطن اهل بيت را بشناسد. بنابراين عرفان حقيقي چيزي جز شناخت صحيح خاندان عصمت و طهارت نيست و هركس در جستجوي عرفان در مسيري غير از اهل بيت عليهم السلام گام بردارد قطعا به بيراهه خواهد رفت.

و نكته پاياني اينكه كساني كه نورانيت و باطن اهل بيت عليهم السلام را نشناسند در همه امور دين و دنياي خود دچار شك و ترديد بوده و با سرگرداني زندگي خود را به پايان خواهند رسانيد.

 

منبع حديث : الزام الناصب – علي يزدي حائري-بيروت-مؤسسه الاعلمي الامطبوعات.

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید