آخرین مطالب
  • امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد انتظار بكشد با پرهيزكاري و اخلاق نيك رفتار نمايد در حالي كه منتظر باشد (مكيال المكارم ج2ص151)
  • امام صادق علیه السلام فرمود: « مردم امام خود را نيابند . امام در موسم حج حاضر شود و آنها او را مي‌بيند ولي آنها او را نمي‌بينند.» (كتاب كافي ج2 ص 146)
  • امام عسكری علیه السلام فرمود: «شيعيان ما در يك غم و اندوه دائم به سر مي‌برند تا زماني كه فرزندم كه پيامبر اسلام نويد ظهورش را داده ظاهر شود.» (روزگار رهايي ص392)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « در آخر الزمان براي مردم روزگاري مي‌رسد كه تنها همّ و غمشان شكم آنها و شرف آنها تجملات زندگي و قبله ‌آنها زنهايشان مي‌شوند.» (روزگار رهايي ص 702)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « در آخر الزمان قرآن با ني و لحن و غنا خوانده مي‌شود بدون اينكه به هنگام تلاوت با خوف و خشيت پروردگار همراه باشد.» (روزگار رهايي ص797)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « او (قائم) هنگامي ظاهر مي‌شود كه كسي كه امر به معروف كند خوار شود ، و كسي كه مرتكب گناه شود مورد ستايش قرار گيرد.» (روزگار رهايي ص716)
  • امام كاظم علیه السلام فرمود: «تحقيقاً كه امر غيبت يك آزمايشي است از جانب خداي عزوجل كه خلقش را به وسيله آن آزمايش كند.» (روزگار رهايي ص 143)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) مرد را به خاطر پوشيده نگه داشتن همسرش سرزنش ميكنند.» (روزگار رهايي ص 743)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « (در نزديكي ظهور) آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشكارا به كار گرفته مي‌شود، مردم عبور مي‌كنند و كسي جرأت نمي كند از آن جلوگيري كند.» (روزگار رهايي ص 803)
  • رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « (از علائم آخرالزمان) هنگامي است كه زنها جامه مردان را بپوشند و پوشش حيا از آنها گرفته شود.» (روزگار رهايي ص 75)
  • امام باقر علیه السلام فرمود: « هرگز هرگز فرج حاصل نشود تا آنكه به سختي غربال شويد تا ناخالصان بروند و خالصان باقي بمانند.» (الغيبه ص 206)
  • امیرالمومنین علي علیه السلام فرمود: « در انتظار فرج (قائم) باشيد و از رحمت خدا نا اميد نباشيد. » (الخصال ص 616)
  • امام صادق علیه السلام فرمود:‌ « به خدا سوگند من اگر او (مهدی) را درك مي‌كردم جانم را براي حضرت صاحب الامر فدا مي‌كردم. » (روزگار رهايي ص 425)
دانلود احادیث مهدوی
شگفتیهای عصر ظهور

نظر سنجی

کدام قسمت سایت بیشتر مورد استفاده شما قرار گرفت؟
حکمتی از قرآن
شگفتیهای عصر ظهور
معرفت نسبت به امام معصوم
رافت و مهربانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وظایف شیعیان در زمان غیبت
مطالب خواندنی
پرسش و پاسخ

آمار بازدیدکنندگان

توضیحات

امام شناسي

امام شناسي      

   سلمه بن محرز گويد: شنيدم امام باقر (ع) ميفرمايند از جمله علومي كه به ما داده شده تفسير قرآن و احكام آن است و علم تغيير زمان و حوادث آن. هرگاه خدا خير مردمي را بخواهد آنها را شنوا سازد كسيكه گوش شنوا ندارد از سخني كه به گوش او رسد روي گردان است مثل اينكه نشنيده است.

  پس حضرت اندكي از سخن گفتن بازايستاد و سپس فرمودند: اگر دلهاي وسيعي پيدا ميكردم كه تاب تحمل حقايق را داشت و اگر مردم نكته فهم و رازداري كه مذاكره با آنها وسيله آسايش خاطر بود در دست داشتم ميگفتم و خدا ياور ماست.(اصول كافي جلد 1 كتاب حجت ص 441 حديث 3)

 

اهل بيت(ع) چه علومي دارند؟

  طبق روايات اهل بيت (ع) تمام علوم را دارا هستند. در حديثي از امام صادق(ع) آمده كه فرمودند: من هر آينه ميدانم آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است و آنچه در بهشت و جهنم است و ميدانم آنچه در گذشته بود و در آينده خواهد بود، بعد  لحظه اي ساكت شدند ديدند اين مطالب براي شنونده سنگين آمد فرمودند: همه اينها را از كتاب خدا ياد گرفتم كه در آن ميفرمايد: قرآن را به تو فرو فرستاديم كه بيانگر هر چيزي است.(اصول كافي ج1 ص 230)

  در قرآن علم همه چيز نهفته است كه امام صادق به آن اشاره ميفرمايد: علم گذشته و آينده و بهشت و جهنم و .... 0 ولي علم تفسير قرآن را در حديث بيان ميفرمايند كه خداوند اين علم را به امام داده است. در حديثي قرآن را به 4 چيز تقسيم كرده كه حديث به شرح زير است:

   قال الصادق عليه السلام: القرآن علي اربعه اشياء، العباده والاشاره والطائف و الحقايق، العباده للعوام والاشاره للخواص و الطائف للاولياء و الحقايق للانبياء.

قرآن به چهار چيز است عبادت، اشاره، لطائف و حقايق، عبادت مربوط به عوام است اشاره از خواص است لطائف قرآن را اولياء ميفهمند و حقايق قرآن را انبياء. (بحارالانوار ج 89 باب 1 فضل قرآن).

بنابراين حقايق قرآن است كه ائمه اطهار (ع) از آن اطلاع دارند و ائمه بالاتر از انبياء ميباشند.

در حديثي از امام صادق(ع): اسم اعظم 73 حرف ميباشد، نزد آصف بن برخيا وزير سليمان يك حرف بود كه بواسطه آن يك حرف زمين را درهم پيچيد و تخت بلغيس را از راه دور در يك چشم به هم زدن آورد نزد سليمان  و دوباره زمين به حالت اولي خود برگشت ولي در نزد ما اهل بيت 72 حرف از اسم اعظم وجود دارد و يك حرف آن نزد ذات حق تعالي است كه مخصوص به خودش است و كسي را  از آن مطلع نفرمود، لاحول و لاقوه الا بالله العلي العظيم. (اصول كافي ج 1 ص 330)0

 

  • خداوند خير بنده را بخواهد چه ميكند؟

  در ادامه حديث آمده وقتي خداوند خير بنده اي را بخواهد به او گوش شنوا ميدهد براي اينكه سخنان خدا و ائمه را بشنود و به آن عمل نمايد.در نهج البلاغه خطبه 83 قسمت 7 آمده است كه :

 خداوند گوشهايي براي پند گرفتن از شنيدنيها و چشم هايي براي كنار زدن تاريكيها به شما بخشيده است.و براي معاندان در خطبه 89 فرمودند: به خدا سوگند شنوايي امروز شما از شنوايي مردم عصر پيامبر كمتر نيست همان چشمها و قلبهايي كه به پدرانتان داده اند به شما نيز بخشيده شده است و شما پس از آنها مطلبي را نديده ايد كه آنها نمي شناختند.(طبق آنچه از قسمتهاي اين خطبه بدست ميايد ميتوان برداشت كرد خداوند در هر عصري براي امتش حقايق را بيان كرده و گوش و چشم براي شنيدن و ديدن اين حقايق را داده است ولي كساني هستند كه با اينكه چشم دارند ولي نميبينند و گوش دارند نميفهمند، يعني با اينكه حقايق اهل بيت(ع) براي آنها روشن شده باز جهل و تعصبات چشم آنها را بسته كه عين آيات قرآن است كه خداوند در سوره اعراف آيه 179 ميفرمايد: قلب دارند ولي نمي فهمند چشم دارند ولي نمي بينند و گوش دارند ولي نمي شنوند.

   بنابراين اگر خداوند خير بنده اي را بخواهد فهم سخنان خود و سخنان ائمه را به آنها داده و با فهميدن آنها هدايت ميشوند.

  • چه افرادي پذيراي حق هستند؟

  در آخر حديث حضرت اوصاف افرادي كه پذيراي حق هستند را بيان فرمودند كه ميتوانند حقايق را بفهمند:

1-دل وسيعي داشته باشند.

2-تحمل حقايق را داشته باشند.

3-نكته فهم  باشند.

4-رازدار باشند.

5-مذاكره با آنها وسيله آسايش خاطر باشد.

شرط اول دارا بودن دل وسيع است كه حضرت موسي نيز اين را از خداوند خواست: رب شرح لي صدري (طه – 25) خداوندا سينه مرا باز كن كه همان معناي گفتار امام ميباشد و در درجه دوم تحمل حق را داشته باشد، حقايق چيزي نيست جز ولايت، اهل بيت(ع) و سخنان آن بزرگواران. علي مع الحق والحق مع علي(بحار ج 10 ص 421 باب 26)0

و در حديثي داريم انا حديثنا صعب مستصعب لاتحمله الا ملك المقرب او نبي مرسل او مؤمن امتحن الله للايمان.چه كسي پذيراي احاديث ماست مومني كه قلب اوبه ايمان امتحان شده(بحارالانوارج2 باب26)0

سوم نكته فهم و ريز بين باشد، مؤمن زيرك است (المؤمن كيس عاقل- غررالحكم ص 89)0

بعد راز دار باشد كه يكي از صفات برجسته مومنين رازدار بودن آنهاست چه بسا سخني از اهل بيت باشد كه نبايد جز اهلش بداند، هركه را اسرار حق آموختند        مهركردندو دهانش دوختند0

و در آخر در مذاكره با آنها آسايش خاطر داشته باشيم يعني اگر حرفي به آنها زده شود در راه دين خود استفاده كنند نه در راه دنياي خود. كه در نهج البلاغه امير مؤمنان (ع) به كميل ميفرمايند: بدانكه اينجا (اشاره به سينه خود) دانش فراواني انباشته است اي كاش كساني را مي يافتم كه مي توانستند آنرا بياموزند آري تيزهوشان مي يابم اما مورد اعتماد نمي باشند دين را وسيله دنيا قرار داده و با نعمتهاي خدا بر بندگان و با برهان هاي الهي بر دوستان خدا فخر مي فروشند يا گروهي كه تسليم حاملان حق ميباشند اما ژرف انديشي لازم را در شناخت حقيقت ندارند كه با اولين شبهه شك و ترديد در دلشان ريشه ميزند پس نه آنها و نه اينها سزاوار آموختن دانش هاي فراون من هستند يا فرد ديگري كه سخت در پي لذت بوده و اختيار خود را به شهوت داده است يا آن كه در ثروت اندوزي حرص ميورزد هيچ كدام از آنان نميتوانند از دين پاسداري كنند و بيشتر به چهار پايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مي ميرد.

  و در آخر ميفرمايد خداوند ياور ماست يعني اهل بيت(ع) نيازي به مردم ندارند بلكه مردم هستند كه نياز به اهل بيت دارند.

     ان شاءا... كه بتوانيم با گرفتن اين خصائص جزء ياوران حضرت ولي عصر(عج) قرار گيريم.

 

منبع : سایت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ارسال نظرات

نام و نام خانوادگی
متن نظر

شما اینجا هستید